راهنمای خرید زیره


راهنمای انتخاب زیره کفش
کفش را می توان پاپوشی نامید که از اتصال دو بخش رویه و زیره تشکیل می گردد. زیره جزء مهمی از کفش است که مستقیما با زمین در تماس است. وظیفه اصلی آن محافظت از پا در برابر تماس مستقیم با سطح زمین، ایجاد اصطحکاک مناسب و جذب شوک های خارجی به کف پا می باشد. اما زیره تاثیر بسزایی در کیفیت و راحتی کفش، همچنین دوام و ماندگاری آن دارد. علاوه بر همه این موارد زیره نقش انکار ناپذیری در زیبایی ظاهری کفش دارا است.

در این نوشتار که باعنوان راهنمای انتخاب زیره ارائه می گردد، در ابتدا با توجه به نیاز مشتریان محترم کفش کالا چند توصیه کاربردی برای انتخاب مطلوب زیره ارائه می دهیم و در ادامه به اختصار به بیان ویژگی های انواع زیره می پردازیم.

نکات کابردی راهنمای انتخاب زیره:

خریداران زیره کفش را می توان به چند دسته تقسیم نمود، دسته اول مشتریانی که جهت تعویض زیره فرسوده و یا نامناسب کفش خود اقدام به خرید زیره می نمایند، این دسته از خریداران ابتدا می باست توجه داشته باشند که در اکثر اوقات دقیقا مشابه زیره فرسوده قبلی یافت نمی شود و باید با توجه به شکل ظاهری و مدل زیره قبلی کفش خود اقدام به اتنخاب زیره جدید نمایند. دسته دوم مشتریانی که جهت ساخت کفش نو اعم از چرمی یا بافتی نیاز به زیره کفش دارند و در نهایت کفاشان اعم از تعمیری یا نودوز. به طبع مشتریانی که تجربه خرید زیره دارند، برای انتخاب زیره با توجه به تجارب قبل مشکلی ندارند اما توصیه می گردد مشتریان جدید حتما به نکات ذیر توج فرمایند.

نکته اول: پس از شناسایی زیره مناسب برای کفش که از روی شکل ظاهری آن قابل انتخاب است می باست سایز زیره را اتنخاب نمایید. نکته قابل توجه این است که مدل های مختلف زیره که توسط شرکت های متعدد تولید کننده زیره، از لحاظ طول زیره با هم متفاوت هستند و زیره ها طول یکسانی ندارند به عنوان مثال دو نمونه زیره به نام زیره کت 2011 و زیره البرز هر دو زیره مناسب انواع بوت می باشند اما باید به طول هر دو زیره توجه نمود طول زیره کت البرز سایز 44 : 30/2 سانتی متر می باشد اما طول زیره کت 2011 سایز 44: 29/5 سانتی متر می باشد. بنابراین با در نظر گرفتن سایز کفش (طول زیره) برای تعویض یک بوت می بایست با استفاده از جدول ابعاد هر کدام از این زیره ها سایز مورد نظر را انتخاب کنیم. در نتیجه اتکا به سایز زیره قبلی ممکن است همیشه درست نباشد. 

نکته دوم: کسانی که برای ساخت کفش نو یا جدید احتیاج به زیره دارند، این افراد از اساس مشخصات قالب خود می بایست به انتخاب زیره بپردازند. انتخاب زیره به صورت مجازی و بدون امتحان نمودن روی قالب امری مشکل است و معمولا پس از خرید ممکن است ، لازم باشد به اصلاح قالب بپردازند.

نکته سوم: مشتریانی که برای تعویض کفش اقدام به خرید زیره می نمایند، این افراد می بایست علاوه بر شکل ظاهری زیره، جنس زیره و وزن آن ، به سایز ارتفاع پاشنه ، عرض و نقاط مختلف آن و همچنین ارتفاع داخل زیره نیز توجه کافی داشته باشند.

ارتفاع پاشنه از شکل ظاهری زیره نمایان است و معمولا اختلاف اندک مشکل ایجاد نمی کند ولی به عنوان مثال زیره کفش زنانه با پاشنه هفت سانتی را نمی توان با زیر طبی زنانه به ارتفاع دو نیم سانتی تعویض نمود.

نکته چهارم: عرض نقاط مختلف کفش که معمولا در نوک کفش و در قسمت قوس پا نمود بیشتری دارد یکی دیگر از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال کفش که زیره آن اکو 2118 مردانه با نوک نسبتا باریک و مناسب کفش مجلسی است را نمی توان با زیره طبی 915 که نوک بسیار پهن دارد تعویض نمود.

نکته پنجم: در انتخاب زیره ارتفاع داخلی زیره و مقایسه آن با ارتفاع چسب خورده زیره قبلی است ، اگر ارتفاع زیره جدید کمتر باشد در نتیجه قسمت چسب خورده نمایان می شود که گاهی اوقات با انواع واکس و رنگ نیز قابل پوشش دادن نیست پس بنابراین توصیه می گردد ارتفاع زیره جدید و قدیمی در یک سطح باشند، اما اگر برعکس ارتفاع داخل زیره جدید زیاد و ارتفاع داخلی زیره قبل کم باشد این ممکن است در شکل نهایی کفش با زیره تعویض شده باعث ایجاد مشکل شود.بنابراین در این زمینه، کفش کالا توصیه می کند، ارتفاع داخل زیره جدید حتی الامکان کمتر از ارتفاع داخل زیره قدیمی نباشد و این تفاوت ارتفاع موجب بروز مشکل می گردد.

لذا از مشتریان ارجمند خوصوصا کسانی که در خرید زیره تجربه کافی ندارند، با توجه هر هزینه های بسته بندی و ارسال کالا تقاضا مندیم به نکات پنچگانه ارائه شده توجه لازم را داشته باشند.

در ادامه به بیان ویژگی های انواع مختلف زیره کفش با توجه به جنس مواد به کار رفته در آن می پردازیم:
1. زیره پلی یورتان PU
زیره کفش PU از موادی به نام پلی یورتان (Polyurethane) ساخته می شود. تقریبا تمامی مواد پلی یورتانی که در صنعت کفش ایران کاربرد دارد وارداتی هستند و اغلب از کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا و ژاپن وارد می شوند. از پلی یورتان علاوه بر زیره کفش در تولید کفی طبی نیز استفاده می گردد. زیره PU به دلیل کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه، پرمصرف ترین نوع زیره در بین کارخانه های تولید کفش است. انعطاف پذیری بالا، قیمت تمام شده مناسب، مقاومت بالاتر از زیره PVC در برابر شکستگی، عایق حرارتی خوب و چگالی مناسب، از مهمترین ویژگی های مثبت زیره PU می باشد.
یکی از معایب زیره PU تغییر رنگ مواد آن پس از در برابر نور قرار گرفتن می باشد. این تغییر رنگ که معمولا در زیره هایی با رنگ روشن مانند سفید و کرم مشهودتر است، با تمییز نمودن زیره از بین نمی رود و می بایست به وسیله رنگ پوشانده شود تا نمایان نباشد. البته میزان این تغییر رنگ با توجه به کیفیت مواد پلی یورتان به کار رفته در زیره تفاوت دارد، اما توصیه کفش کالا به مشتریان محترمی که در این زمینه حساسیت بالایی دارند، استفاده از انواع واکس برای پوشش دهی تغییر رنگ زیره و یا انتخاب زیره رنگ روشن از زیره های غیر PU می باشد.
2. زیره EVA
EVA مخفف Ethylene Vinyl Acetate ( اتیلن وینیل استات ) یک پلیمر سبک وزن است، که در صنایع مختلف کاربرد دارد. EVA سبک ترین نوع زیره است، بسیار نرم بوده و طول عمر بالایی دارد، در برابر شکستگی بسیار مقاوم است و بر خلاف زیره PU تغییر رنگ نمی دهد. این خصوصیات ممتاز زیره EVA باعث شده که یکی از محبوب ترین زیره ها در بین تولیدکنندگان جهانی کفش باشد. تنها موردی که می توان به عنوان نقطه ضعف این نوع زیره به آن اشاره کرد، عدم اصطحکاک بالا در تماس با سطح زمین می باشد. البته هزینه تولید زیره EVA بالاتر از زیره های PU است و با اینکه قیمت مواد اولیه این دو نوع زیره در یک سطح است اما قیمت تمام شده زیره EVA معمولا بالاتر از زیره PU می باشد.
3. زیره PVC
یکی از پر کاربردترین محصولات پتروشمی پلیمری با نام Poly Vinyl Chloride است که اصطلاحا PVC نامیده می شود و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف خصوصا صنعت ساختمان دارد. PVC در صنایع کفش به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و هزینه پایین تولید، کاربرد فراوان دارد و در تولید کفش و دمپایی های ارزان قیمت معمولا از آن استفاده می گردد. قیمت مناسب، اصطحکاک قابل قبول ، حفظ رنگ بالا و چسبندگی عالی از مزایای زیره PVC می باشد. در مقابل چگالی نسبتاً بالا و طول عمر نسبتا کم از معایب این نوع زیره می باشد. البته باید توجه داشت که مواد PVC مانند دیگر مواد اولیه تولید کفش، از درجات کیفی مختلفی برخوردار هستند. بنابراین زیره ای با مواد PVC درجه یک می تواند از زیره دیگری با مواد PU با کیفیت تر، با دوام تر و گران تر باشد.
4. زیره TPU
TPU نام اختصاری Thermoplastic polyurethane است. بنابراین زیره TPU بر پایه همان مواد PU ساخته می شوند با این تفاوت که چگالی آنها بالاتر است و مقاومت سایشی و اصطحاک آنها از PU بسیار بالاتر است و طبعاً قیمت بیشتری هم دارند. مواد TPU شفاف هستند و رنگ پذیری خوبی دارند. معایب این نوع زیره را فقط می توان سنگینی آن عنوان کرد و تقریبا گران ترین و بادوام ترین نوع زیره می باشند.
5. زیره لاستیک
لاستیک طبیعی یک ماده الاستیک است که از شیره‌ی درختان به دست می‌آید. این ماده طبیعی پس از فراوری به چیزی تبدیل می گردد که در لاستیک اتومبیل و صنایع مختلف کاربرد دارد. زیره کفش لاستیک مقاومت بسیار بالایی در برابر شکسته شدن و سایش دارد و همچنین اصطکاک بسیار خوبی دارد. قدرت انعطاف پذیری بسیار بالا از مزایای دیگر این نوع زیره است و همین ویژگی باعث می‌شود که در ساخت کفش‌های کوهنوردی و انواع بوت و کفش ایمنی از این نوع زیره‌ها استفاده شود. ضمن اینکه در برابر نفوذ آب نیز مقاومت خوبی دارد. زیره لاستیکی نسبت به سایر زیره ها سنگین‌تر است و جزء زیره های گران قیمت محسوب می گردد.
ما در کفش کالا علاوه بر زیره لاستیک، زیره دیگری از جنس رابر نیز تعریف کرده ایم. همانطور که می دانید Rubber ترجمه انگلیسی لاستیک است. اما مقصود ما از زیره رابر، زیره هایی هستند که از موادی ترکیبی برای پایین آوردن هزینه و وزن زیره لاستیک، ساخته می شوند. طبعاً این زیره ها دوام لاستیک را ندارند، اما می توان گفت، بسیار نرم و منعطف هستند.
6. زیره ترمو
زیره کفش ترمو TR (لاستیک ترموپلاستیک) یک کوپلیمر از دسته ی مواد ترموپلاستیک الاستومرها می باشد که همزمان خواص مواد لاستیکی و ترموپلاستیکی را دارا می باشد. زیره کفش ترمو TR یک ماده کاربردی و بدون لغزش با درجه بالایی از مقاومت در برابر سرما (تا 50-) است که خواص و فناوری ساخت این ماده باعث ایجاد یک لایه سطحی یکپارچه می شود که باعث دوام آن می گردد و گرما را به خوبی حفظ می کند. این ماده چسبندگی خوبی بر روی سطح ایجاد می کند که در فصل پاییز و زمستان بسیار حائز اهمیت است. مواد ترکیبی زیره ترمو باعث خوشبو شدن این زیره می شود به طوریکه که در همان ابتدا نظر شما را جلب می کند، این خوشبو بودن تا حدودی می تواند باعث جلوگیری از بوی بد پا شود. در مواد ترمو می توان از ترکیب رنگ های متفاوتی استفاده کرد به شکلی که قسمتی از زیره به یک رنگ و قسمت دیگری به رنگ دیگری باشد، که با کمی خلاقیت در تولید یا طراحی مدل کفش، زیبایی دو چندانی به کفش می دهد.
خوشبو بودن، اصطحکاک بالا، دوام و طول عمر زیاد، زیبایی ظاهری و قیمت مناسب تر نسبت به زیره TPU از ویژگی های مثبت زیره ترمو می باشد. اما نکته منفی این زیره که باعث شده در فروشگاه کفش کالا به ندرت از زیره ترمو اسقبال شود، عدم مقاومت این زیره در برابر دور دوزی و سوراخ شدن لبه آن می باشد. به طوری که سوراخ کردن لبه این زیره به وسیله درفش یا حتی چرخ های کفاشی باعث پاره شدن لبه آن شده و زیره ترمو اگر چه برای چسب و پرس شدن بسیار مناسب و قابل استفاده است ولی برای دور دوزی توصیه نمی گردد.
7. زیره های ترکیبی
زیره ترکیبی از دو ماده ساخته شده است. برای مثال چرم و لاستیک. تمام زیره کفش چرم است، اما سازندگان کفش در قسمت پاشنه و قسمت جلوی کفش از لاستیک استفاده می کنند چرا که لاستیک باعث دوام بیشتر کفش می شود. یا زیره های TPU-PU ، لاستیک-PU ، لاستیک-EVA و... هر کدام از این ترکیب ها باعث کامل تر شدن ساختار زیره می شود. به عنوان مثال زیره TPU-PU در قسمت زیرین که در ارتباط با سطح زمین است، از مواد TPU استفاده می گردد که مقاوت و اصطحکاک بالایی دارد و در قسمت بالایی از مواد PU استفاده می شود که نرم تر و سبک تر است و باعث کمتر شدن قیمت تمام شده زیره نیز می گردد. در بقیه ترکیب ها هم همان طور که در عنوان نمونه عرض شد، معایب هر یک از مواد به وسیله ماده دیگر مرتفع می گردد و زیره ترکیبی کامل تر و کاربردی تر از زیره ساخته شده از یکی از مواد ترکیب می باشد.
8. زیره چرم
در مقایسه با انواع دیگر زیره ها، زیره های چرمی ماندگاری و کیفیت بالایی دارند. زیره های چرم می توانند شرایط سخت را تا زمانی که به درستی نگهداری شوند تحمل کنند. مزیت دیگر این زیره ها این است که قابل تنفس هستند. بنابراین وقتی کفش های چرمی می پوشید، عرق پاهای شما را می گیرد. در کفش هایی با زیره چرمی معمولا از چرم های ضخیم مانند چرم گاومیش برای ساخت زیره استفاده می گردد و چرم در هنگام ساخت کفش برش خورده و بر روی قالب سوار می گردد، بنابراین زیره چرمی که آماده نصب بر روی رویه باشد جداگانه تهیه و به فروش نمی رسد. اما زیره های چرمی برای کفش های زمستانی انتخاب مناسبی نیستند. زیره‌های چرمی نیز می‌توانند شکل پای شما را به خود بگیرند. این زیره ها برای کفش های رسمی ایده آل هستند. همچنین زیره های چرم سنگین هستند که این نیز یکی از معایب زیره چرم به حساب می آید.
9. زیره نئولایت
زیره کفش نئولایت جایگزین مقرون به صرفه زیره چرم است و از خصوصیات بارز آن می‌توان به مقاوم بودن در برابر آب اشاره کرد. این زیره وزن نسبتاً بالایی دارد اما در برابر سایش و شکستن مقاوم است. این نمونه زیره ها معمولاً در کفش های مجلسی و رسمی استفاده می شود چرا که زیبایی خاصی به کفش می دهد و نوع مواد آن برگرفته از لاستیک می باشد.
10. زیره ایر بولینگ
زیره ایربولینگ (Air Blowing): مواد این نوع زیره کفش از مشتقات PVC است بنابراین از خیلی جهات شبیه آن است ولی در مواردی از جمله وزن نسبت به زیره کفش PVC بهینه شده است. در میان انواع زیره های کفش عمده تفاوت این نوع زیره کفش در نحوه تزریق آن است که همراه باد است. در حال حاضر کمتر تولید کننده ای از این نوع زیره کفش استفاده میکند و علت آن هم کم بودن تعداد کارخانه های زیره ایربولینگ و قیمت بالای قالب های آن است. در متن پایین شما میتوانید به صورت کلی مزایای زیره ایربولینگ و معایب آن را بخوانید و با سایر انواع زیره کفش مقایسه کنید : مزایای زیره ایربولینگ: مواد نسبتا ارزان، اصطحکاک متوسط، حفظ رنگ بالا و از معایب زیره ایربولینگ می توان به وزن نسبتا بالا، رگه رگه بودن زیره اشاره کرد.