راهنمای خرید واکس


مقدمه

استفاده از واکس علاوه بر آراستگی و زیبایی ظاهری به دوام و افزایش طول عمر کفش، کیف، کمربند، البسه چرم و مبلمان چرم کمک شایانی می کند.

محصولات نگهداری از چرم و کفش در فرمولهای متنوع و دسته بندی های مختلفی توسط تولید کنندگان داخلی و خارجی به بازار عرضه می گردد. با توجه به تنوع بالای این محصولات در فروشگاه کفش کالا در این نوشتار سعی می کنیم با بیان ویژگی های این محصولات به مشتریان محترم در انتخاب واکس مناسب کمک کنیم.

همانطور که اگر بخواهیم از پوست دست هایمان مراقبت کنیم ابتدا می بایست آنها را بشوییم (تمیز کردن) سپس از کرم های تغذیه کننده استفاده می کنیم (مراقبت) و در نهایت با پوشیدن دستکش دست هارا از آلودگی، سرما، رطوبت و... حفظ کنیم (محافظت)، برای نگهداری از محصولات چرمی نیز همین سه مرحله، تمیز کردن، مراقبت و محافظت قابل اجرا است البته در مورد محصولات چرمی نکته چهارمی نیز قابل اضافه کردن است که همان حفظ زیبایی و درخشندگی آنها می باشد.

قبل از ورود به بیان ویژگی های انواع محصولات نگهداری چرم و کفش ذکر این نکته ضروری است که همانطور که می دانیم چرم طبیعی بدلیل اینکه از پوست حیوانات تهیه شده نیاز به مراقبت دارد، اما چرم های مصنوعی و حتی انواع منسوجات که در تولیدی کیف و کفش کاربرد دارند نیز با انجام اقدامات مراقبتی علاوه بر زیبایی ظاهری طول عمر بیشتری خواهند داشت.

کفش کالا انواع محصولات نگهداری چرم و کفش را به دسته بندی 1- واکس سنتی 2- واکس خمیری 3- واکس ابری 4- واکس اسپری 5- واکس مایع 6- تمیز کننده 7- خوشبو کننده 8- رنگ کفش تقسیم بندی کرده است. در ادامه به بیان ویژگی های مهم هر دسته از این محصولات می پردازیم و امیدواریم مورد توجه و استفاده مشتریان محترم قرار گیرد.

واکس سنتی:

 واکس های سنتی اولین و یکی از پرطرفدار ترین انواع واکس است که برای بیشتر کفش به کار می رود و معمولا برای کیف و کاپشن و سایر محصولات چرمی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

واکس های سنتی را ابتدا توسط دستمال یا اسفنج یا فرچه بر روی تمام سطح کفش مالیده می شود و سپس بعد از گذشت چند دقیقه با استفاده از برس یا پارچه می بایست آنها را پولیش کرد تا به براقیت لازم برسند. برس زدن یا به اصطلاح پولیش کردن با ایجاد اصطحکاک باعث گرم شدن سطح کفش می شود و این گرما به واکس درخشندگی لازم را می بخشد.

واکس سنتی یک واکس کامل محسوب می شود که هم مراقبت و هم محافظت از چرم کفش را به عهده دارد. علاوه بر این خواص، در بیشترین تنوع رنگی تولید می گردد. وجود رنگدانه باعث ترمیم رنگ و پوشش ساییدگی های چرم می گردد. براقیت خوبی نیز پس از برس زدن به کفش می بخشد‌‌، بنابراین تقریبا تمامی آنچه از یک واکس کفش می خواهیم در واکس سنتی پیدا خواهیم کرد. 

توصیه کفش کالا این است که اگر مدتی از واکس برای کفش هایتان استفاده نکرده اید و یا پس از چندین بار استفاده از انواع دیگر واکس، حتما یکبار از واکس سنتی برای تغذیه و ترمیم چرم استفاده شود. البته توضیحات و نکات بیشتر در راهنمایی مراقبت از چرم و کفش، کفش کالا خواهید یافت. 

در انتخاب واکس سنتی چند نکته قابل تآمل وجود دارد، اول اینکه استفاده از این نوع واکس کفش زیاد آسان نیست علاوه بر برس و فرچه به اندکی زمان نیاز دارد. نکته بعدی اینکه در انواع قدیمی تر آن که معمولا در قوطی های فلزی بسته بندی می شوند چندان بوی مطبوعی ندارند البته این مسآله در مورد واکس های جدید که فرمول آنها بر اساس مواد نفتی نیست و بر پایه آب است این مشکل وجود ندارد. 

نکته آخر اینکه استفاده از واکس سنتی برای برخی مدل های کفش که ساختار رویه آنها یکنواخت نیست (فضاهایی در رویه کفش وجود دارد که با مالیدن واکس روی کفش واکس در این فضا گیر می کند و امکان پخش شدن ندارد) و با پولش کردن هم جذب نشود توصیه نمی شود.

واکس خمیری:

 با پیشرفت دانش و صنعت، تولید کنندگان محصولات نگهداری چرم اقدام به تولید محصولی کردند که علاوه بر داشتن خواص واکس های سنتی کاربردی راحت تر و سریع تر داشته باشد. همانطور که در بخش قبل اشاره شد برس زدن کفش بعد از استفاده از واکس سنتی با ایجاد اصطکاک و گرم شدن واکس به براق شدن کفش می انجامد. در فرایند تولید واکس های خمیری از موادی استفاده شده که پس از پخش شدن روی چرم و در معرض هوا قرار گرفتن در کمتر از 30 ثانیه خشک و براق می گردند و نیاز به براق کردن با برس ندارند.

 به همین دلیل است که،در بسته بندی هایی که مانع نفوذ و گردش هوا در آن ها شود بسته بندی می گردند، و باز به همین دلیل است که برای استفاده از آن ها فرچه کاربرد ندارد، چون پس از اولین استفاده واکس در فرچه خشک می گردد و باعث چسبیده شدن موهای فرچه به یکدیگر غیر قابل استفاده شدن آن می شوند.

همانطور که اشاره شد سریع خشک شدن یکی از ویژگی های واکس های خمیری است. این ویژگی باعث می شود که برخلاف واکس های سنتی بتوان از آن ها برای کیف، کمربند، البسه چرم و مبلمان چرم نیز استفاده کرد. االبته این نکته قابل عرض است که واکس هایی که کفش کالا در دسته واکس خمیری عرضه می کند، تمام خصوصیات اشاره شده را تمام کمال ندارند و می بایست به توضیحات نگاشته شده ذیل هرکدام از واکس ها توجه نمود. همانطور که عرض شد به لطف فورمولاسیون جدید، می توان از واکس های خمیری برای کیف، کمربند، البسه چرم، مبلمان و صندلی چرم نیز استفاده کرد. البته در استفاده از واکس های خمیری به نکاتی می بایست توجه نمود:

اول اینکه برای استفاده از آن ها فرچه کاربرد ندارد و باید به وسیله دستمال یا اسفنج بر روی چرم بصورت یکنواخت یک لایه نازک پخش شوند. نکته قابل توجه این است که واکس خمیری بلافاصله پس از مالیده شدن روی چرم شروع به خشک شدن می کند، ودر این فاصله اگر مجدد لایه دیگری از واکس بر روی لایه قبلی اضافه شود این تداخل باعث کاسته شدن از جلای واکس می گردد. بنابراین هنگام استفاده از واکس خمیری باید دقت شود از یک طرف محصول شروع به واکس زدن با یک لایه نازک کرده و به سمت مقابل ختم نماییم و بر روی نقاط واکس زده شده مجددا واکس استفاده نشود.

نکته بعد درمورد استفاده از واکس خمیری این است که اگر پس از مدتی دوباره می خواهیم از این واکس استفاده کنیم حتما می بایست لایه قبلی که بر روی محصول چرمی قرار دارد را با یک دستمال نم پاک کنیم و سپس از واکس جدید استفاده نماییم.

در جمع بندی از ویژگی های واکس خمیری باید گفت، فرمولاسیون جدید باعث استفاده آسان تر و درخشش و مراقبت بیشتر این واکس نسبت به واکس سنتی می شود. بوی نامطبوع ندارد. نیاز به برس و فرچه ندارد و با یک پد اسفنجی و یا دستمال می توان از آن استفاده کرد. نکته آخر در مورد واکس خمیری این که تمام واکس هایی که کفش کالا به عنوان واکس خمیری عرضه می نماید، صد درصد خصوصیات بالا را ندارد، شباهت بسته بندی و تفاوت آن ها با واکس های سنتی باعث شده در جمع واکس های خمیری لحاظ شوند، لذا با توجه به توضیحات نگاشته شده ذیل هر یک از واکس های خمیری به مشتریان محترم توصیه می گردد.

واکس ابری:

واکس ابری یک اسفنج آغشته به نوعی روغن و یا واکس است که آسان ترین روش برای تمیز و براق کردن کفش می باشد. واکس ابری در اندازه، شکل و رنگ های مختلف و در دو نوع ساده و مخزن دار تولید می گردد. واکس های ابری مخزن دارعلاوه بر مقدار واکسی که بر روی اسفنج آن ها تزریق شده، مقداری واکس اضافه نیز در مخزن آن ها وجود دارد، که در صورت نیاز و با فشردن ابر بر روی کفش واکس اضافه بر روی ابر تزریق می گردد. این فرایند باعث می شود که بتوان مدت زمان بیشتری از واکس ابری استفاده کرد.

واکس های ابری معمولا در سه رنگ: مشکی، قهوهای و بی رنگ تولید می گردند. این واکس ها برای انواع چرم صاف و چرم مصنوعی مناسب هستند و همانطور که عرض شد آسان ترین و سریع ترین روش برای تمیز و براق کردن کفش می باشند، به طوری که در کمتر از چند ثانیه می توان کفش ها را به وسیله آن ها آماده رفتن به مهمانی سر کار نمود و وجود آن ها برای هر خانه ای مفید به نظر می رسد.

در انواع با کیفیت تر واکس های ابری از نوعی روغن سیلیکون استفاده می شود که هیچگونه ضرری برای چرم ندارد و در مدت زمان بیشتری نیز براق می ماند. اما در انواع اقتصادی تر این نوع واکس ها، از نوعی ترکیب واکس استفاده می گردد که معمولا دقایق اولیه استفاده بسیار براق درخشان هستند ولی با گذشت زمان از براقبت آن ها کاسته می گردد. به طور کلی توصیه می گردد جهت افزایش طول عمر مفید واکس های ابری کفش تمیز و عاری از گرد و غبار باشد و اگر به افزایش طول عمر و استفاده از این واکس ها بر روی کفش اهمیت می دهیم، از واکس های تغذیه و محافظت کننده چرم و کفش نیز در کنار واکس ابری استفاده نماییم.

واکس اسپری:

هر قوطی اسپری، حاوی فراورده اصلی(واکس، رنگ،...) و گازی است که تحت فشار زیاد به صورت مایع در آمده و با کاهش فشار دوباره به صورت گاز در می آید. وقتی می خواهیم از اسپری استفاده کنیم با فشار دکمه بالایی اسپری گاز فشرده شده فرصت می یابد از طریق لوله پلاستیکی درون قوطی به فضای بیرون راه یابد و در این مسیر مقداری از فراورده اصلی (واکس، رنگ و ...) را که درون قوطی، با گاز فشرده مخلوط شده بود با فشار به بیرون اسپری می نماید.

پس همانطور که توضیح داده شد اسپری می تواند واکس را به صورت یکنواخت و به راحتی در سطح گسترده ای از چرم پخش کند. واکس اسپری برای چرم های جیر و نبوک و اشبالت که به دلیل داشتن پرز نمی توان برای آن ها از واکس های معمولی استفاده کرد، کاربرد زیادی دارد. همچنین برای البسه چرم، کیف، مبل و... که سطح بزرگتری دارند، استفاده ازاسپری مخصوص چرم توصیه می شود.

در هنگام استفاده از اسپری باید به چند نکته توجه نمود. اول این که حتما قبل از استفاده قوطی اسپری را خوب تکان دهیم، فرآورده اصلی و گاز پیشبرنده خوب مخلوط شوند. دوم اینکه حین استفاده اسپری حتی الامکان قوطی را عمودی نگه داریم چون مواد از طریق یک نی پلاستیکی که داخل قوطی اسپری تعبیه شده است از قسمت پایین اسپری به بیرون هدایت می شوند و با زاویه دار بودن اسپری های غیر پر، عملیات به خوبی انجام نمی گردد. و نکته آخر اینکه از فاصله حدود 20 سانتی متری اقدام به اسپری نماییم. اسپری از فواصل کمتر معمولا باعث غیر یکنواخت شدن نتیجه کار می گردد. در حال حاضر کفش کالا چند نوع متفاوت واکس اسپری به هموطنان ارجمند عرضه می نماید، که پرکابرد ترین نوع واکس آن ها اسپری جیر و نبوک می باشد، اسپری ضدآب، اسپری براق کننده و اسپری چند کاره نیز از محصولات کفش کالا می باشند که در هنگام خرید توصیه می شود به توضیحات ذیل هریک توجه نمود.

 

واکس مایع:

 ویژگی اصلی واکس های مایع براقیت فوق العاده به همراه ترمیم رنگ و همچنین استفاده آسان می باشد. کفش کالا انواع محصولات نگهداری از چرم که در فاز مایع هستند، اعم از لوسیون براق کننده و واکس مایع را در دسته واکس های مایع در دسترس هموطنان ارجمند قرار داده است.

واکس های مایع پس از واکس ابری آسان ترین روش برای ترمیم و براق کردن کفش و محصولات چرمی محسوب می شود. با استفاده از این واکس ها در کمتر از یک دقیقه می توان یک درخشش فوق العاده به کفش های مان هدیه دهیم. انواع با کیفیت واکس های مایع علاوه بر براقیت بی نظیر از مواد ضد آب کننده چرم نیز بهره می برند به طوری که چرم هم از آسیب های رطوبت در امان می ماند و هم برای مدت بیشتری براق می باشد.

وجود رنگدانه در واکس مایع باعث می گردد، این نوع واکس کمک می کند، رنگ کفش یا محصول چرمی ترمیم و یکنواخت می گردد. پس از قسمتی از کفش یا البسه چرمی ما دچار رنگ پریدگی یا بور شده است با استفاده از واکس مایع همرنگ می توان آن را ترمیم نمود. البته در تغییر رنگ چرم می بایست از رنگ که در دسته رنگ کفش و چرم در کفش کالا عرضه می شود استفاده کرد.

همانطور که عرض شد علاوه بر واکس های مایع، لوسیون های تمیز کننده و نگهدارنده که در فاز مایع هستند نیز در دسته واکس مایع در کفش کالا عرضه می شوند که توصیه می شود برای استفاده از هرکدام به توضیحات نگاشته شده برای هریک توجه نمود.

تمیزکننده ها:

همانطور که درمقدمه مبحث راهنمای انتخاب واکس عرض شده بود اولین قدم در محافظت از کفش و چرم، تمیز کردن و تمیز نگه داشتن آن است. گردو غبار و آلودگی به مرور به بافت چرم، چرم مصنوعی یا پارچه نفوذ می کند و علاوه بر مخدوش کردن زیبایی ظاهری کفش، کیف، البسه چرم و ... به بافت آن ها نیز آسیب می رساند و باعث کاهش عمر مفید آن ها می گردد.

اما سه ویژگی مهم برای تمیز کننده ها قابل تصور است:

1-کارایی بالایی داشته باشند و آلودگی ها حتی اگر کمی مقاوم شده باشند از بین ببرد.

2-به آسانی و در مدت زمان کمی این کار را انجام دهد.

3-تمیز کننده آسیبی به بافت محصول مورد استفاده نرساند.

بر این اساس شرکت های بین المللی و معتبر تولید کننده واکس و محصولات نگهداری از چرم و کفش اقدام به تولید تمیزکننده با فرمول های مختلف کرده اند. کفش کالا تلاش کرده است که انواع مختلف این تمیز موجود در بازار را در دسترس هموطنان عزیز قرار دهد.

نکته مهم و قابل توجه این است که یکی از پر کاربرد ترین فرمول ها اسپری های کف تمیز کننده می باشد. این نوع اسپری ها اگر چه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و همچنین لژ کفش را تمیز می کند، ولی کاربرد اصلی آن ها تمیز کردن کفش های کتانی است، که معمولا جز با شستشوی کامل با آب با روش دیگری تمیز نمی شوند. اسپری های کف تمیز کننده به راحتی و در مدت زمان اندک کفش های پارچه ای و کتانی را تمیز نموده و مضرات خیس شدن در آب را نیز برای کفش ندارند. بنابراین اگر می خواهیم کفش های کتانی تمیز و خوش فرم مانند روز اول داشته باشیم، توصیه می شود از محصولات اسپری کف تمیز کننده برای کفش های خود استفاده نماییم.

خوشبو کننده ها:

 اسپری های ضد بو و خوشبو کننده یکی دیگر از محصولاتی هستند که برندهای معتبر تولید محصولات نگهداری از چرم و کفش اقدام به تولید آن ها کرده اند. حس خوب پوشیدن کفش تمیز و خوشبو و حس بد، بو گرفتن پا و جوراب در کفش را معمولا همه ما تجربه کرده ایم. ما با کمک محصولات ضد بو و خوشبو کننده کفش می توانیم از بو گرفتن پا و جوراب جلوگیری کرده و همیشه کفش های معطر و خوشبو بپوشیم.

این محصولات دو کارکرد اصلی دارند:

1-بوی بد و نامطبوع پا و جوراب را از بین می برند.

2-رایحه خوش به فضای داخل کفش هدیه می کنند.

در حال حاضر تنها اسپری های وارداتی همزمان این دو کار را باهم انجام می دهند و محصولات تولید داخل یا تنها ضد بو(بوگیر) هستند (مانند انواع پودر بوگیر)، یا در تنها خوشبو کننده فضای داخلی کفش هستند.

اما به جراَت می توان گفت محصولات با کیفیت تولید داخل نیز در این زمینه وجود دارند. کفش کالا سعی کرده است، برای رضایت سلیقه های مختلف هموطنان ارجمند محصولات مختلفی که در زمینه از بین بردن بوهای نامطبوع و خوشبو کننده کفش در بازار کشور وجود دارد را در دسترس هم میهنان گرامی قرار دهد، امیدواریم مورد رضایت مشتریان گرامی قرار گیرد.

رنگ کفش یا تغییر رنگ کفش:

 یکی دیگر از محصولاتی است که در صنعت محصولات نگهداری از چرم و کفش کاربرد دارد. از رنگ برای ترمیم و یا تغییر رنگ چرم و کفش استفاده می گردد. البته انواع واکس سنتی و اسپری های رنگی نیز برای ترمیم رنگ کفش به کار برده می شوند، اما کیفیت و اثر بخشی رنگدانه های آن ها به گونه ای است که برای تغییر رنگ کارایی لازم را ندارند.

تغییر رنگ از رنگ روشن به رنگ تیره امکان پذیر می باشد. بطور مثال کفش رنگ قهوه ای را به رنگ مشکی تغییر می دهیم و اگر ما این روش را بصورت بالعکس انجام دهیم (از رنگ تیره به روشن) نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

فروشگاه آنلاین کفش کالا تغییر رنگ یا همان رنگ کفش را از چند برند مختلف را در دسترس هموطنان ارجمند قرار داده است که تمامی آن ها به صورت مایع هستند. این محصولات نیاز به مخلوط کردن و رقیق کردن با آب یا حلال دیگری ندارند و برای استفاده از آن ها می بایست ابتدا کفش یا چرم را از آلودگی و چربی پاک کنیم و سپس با استفاده از پنبه یا قلمو به صورت یکنواخت به رنگ آمیزی چرم بپردازیم. می توان پس از خشک شدن کفش یا چرم مجدداً این عملیات را تکرار کرد تا به نتیجه مطلوب تری رسید، البته استفاده از واکس پس از تغییر رنگ کفش به تثبیت رنگ آن نیز کمک می کند.

در پایان متذکر می شویم، تقسیم بندی انواع محصولات تقسیم بندی انواع محصولات مراقبتی چرم و کفش به 8 دسته بندی بالا، نوعی تقسیم بندی بر اساس کاکرد و مشخصات ظاهری محصولات مختلف توسط کفش کالا می باشد، تا به مشتریان ارجمند کمک کند، راحت تر به اتنخاب محصول مورد نظر خود بپردازند و راهنمای مراقبت از چرم و کفش در نوشتار دیگری تهیه و در دسترس هم وطنان ارجمند قرار داده شده است. امیدواریم مفید و قابل استفاده باشد.